Siirry pääsisältöön
Moikka! Olen 22-vuotias kauppatieteiden opiskelija Vaasan yliopistosta ja keväällä 2018 lähden Erasmus-vaihtoon Sheffieldiin, Iso-Britanniaan. Täällä on tarkoitus kirjoitella
vaihdosta, matkustelusta ja elämästä muutenkin uudessa maassa.
Long time no see!

Pari viime viikkoa on ollut melko kiireistä aikaa, ja vihdoinkin löysin hyvän hetken kirjoittaa taas kuulumisia. Vaikeeta käsittää että nyt ollaan jo vaihdon puolivälissä, aika menee niin nopeasti… Tuntuu että on vielä niin paljon juttuja mitä pitää tehdä, niin Sheffieldissä kun koko Britanniassa. Pitää ehkä alkaa kerätä listaa jotta mikään ei unohdu! Nyt kuitenkin viime viikkojen kuulumisiin.

Kolme viikkoa sitten lähdettiin bussilla kohti Windsoria ja Lontoota. Matka ei tuntunut pitkältä koska olin odottanut tätä niin pitkään, mutta nelisen tuntia siinä meni. Windsor on pieni kaupunki noin tunnin matkan päässä Lontoosta ja tunnetuksi sen tekee Windsorin linna, jossa kuninkaallinen perhe välillä asustelee. Meille selvisi jälkeenpäin, että itse kuningatar oli ollut samana päivänä siellä linnassa! Linnan sisältä löytyi ylellisen näköisiä juhlasaleja, vanhoja maalauksia ja kiinnostavia esineitä, ja siellä olisi voinut viettää pidemmänkin ajan. Kierroksen jälkeen oli aika maistaa ensimmäistä kertaa skonsseja, ja pakko myöntää että ei varmasti jää viimeiseksi kerraksi, sen verran hyvää oli :)

St. George's Chapel

Windsorista jatkettiin kohti Lontoota ja matka keskustan läpi hostellille oli pitkä mutta täynnä nähtävyyksiä. Koska olimme perillä melko myöhään, jätimme turistikierroksen sunnuntaille ja suunnistimme kohti Jamie Oliverin ravintolaa. Siellä söimme pitkän kaavan mukaan ja suosittelen kyllä kaikille kyseistä paikkaa :) Sen jälkeen jatkettiin cocktailbaariin, josta olisi voinut tilata useammankin drinkin sillä menu oli käytännössä kirjan pituinen! Paluumatkalla hostellille sai hyviä kuvia Tower Bridgestä valaistuna.

Aamulla oli aikainen herätys ja suunnistimme London Eyelle jonka luona tapasimme meidän oppaan. Meille osui todella mahtava sää olla turistina, koko päivän paistoi aurinko. Matka jatkui Westminsterille, ja vähän kyllä harmitti että Big Ben oli remontissa. Onneksi meidän kierros oli sunnuntaina, sillä pääsimme näkemään vartijoiden vaihdon Buckinghamin palatsilla, ja vielä aika hyviltä paikoilta! Teillä pyöri polkupyörä- ja ratsupoliiseja varmistamassa, että vartijoilla on tilaa marssia. Lopuksi kävelimme Piccadilly Squaren ja Lontoon suurimman matkamuistokaupan ohi Leicester squarelle. Lounaan jälkeen kävimme Oxford streetillä ikkunaostoksilla ja lopuksi vaelsimme takaisin Tower Bridgelle ottamaan kuvia. Matka takaisin Sheffieldiin tuntui todella pitkältä, mutta onneksi olin niin väsynyt että pystyin nukkumaan. Vaikka ehdin nähdä tällä reissulla monta paikkaa, jäi sellainen olo että pian on pakko päästä takaisin koluamaan loputkin kiinnostavat paikat.

Sää olisi ollut täydellinen London Eye -ajelulle mutta aikaa ei ollut tarpeeksi tällä kertaa.

Palace of Westminster

Buckighamin palatsin piha oli täynnä ihmisiä seuraamassa vartijoiden vaihtoa.

Piccadilly Square

Tower Bridge

Lego Storessa pystyi näkemään Big Benin kopion.

Lontoon suurimmassa turistikaupassa vierähti hetki.

Seuraavalla viikolla tein ensimmäisen testin kurssillani ja olin onnellinen, ettei se ollut kovin vaikea, sillä se antoi toivoa että pystyn suoriutumaan muistakin kouluhommista kevään aikana. Keskiviikkona Britanniassa vietettiin Pancake Dayta eli paikallista laskiaista, ja pakkohan sitä oli käydä juhlistamassa asiaan kuuluvalla tavalla!

Torstaina olikin sitten seuraavan reissun aika. Lensimme siis Manchesterista Dubliniin illalla, ja matka oli yllättävän lyhyt, vain 40 minuuttia. Oli hauskaa huomata että kaikki kyltit oli kirjoitettu englanniksi ja iiriksi, vaikka irlantilainen kämppis kertoikin että iirin kielen osaaminen on melko harvinainen taito nykyään. Seuraavana päivänä kävelimme ympäri keskustaa esimerkiksi St. Patrickin kirkolle ja myöhemmin teimme kierroksen Guinnesin Storehousella, joka oli todella mielenkiintoinen, suosittelen! Ylhäältä baarista näki hyvin koko Dublinin keskustan. Lauantaina oli vuorossa Howth, kalastajakylä Dublinista 30 minuuttia rannikolle päin. Sää oli aurinkoinen ja maisemareitiltä sai todella hyviä kuvia. Kierroksen jälkeen kävelimme satamassa ja söimme, mitäs muutakaan kuin fish’n’chipsejä. Illalla kävimme tutustumassa Dublinin yöelämään, joka oli aika paljon kalliimpi kuin mihin ollaan Sheffieldissä totuttu, mutta hauskaa oli silti! Sunnuntaina osa meistä kävi Old Jamesonin viskitislaamolla ja osa (minä mukaan lukien) meni shoppailemaan keskustaan. Söimme yhdessä myöhemmin illalla ja pakko kyllä sanoa että Dublinissa oli todella hyviä ravintoloita ja aamiaispaikkoja! Täytyy kuitenkin yrittää hillitä itseään täällä Sheffieldissä… Maanantaina käveltiin Trinity Collegelle katsomaan Book of Kellsiä ja yliopiston kirjastoa, St Stephen’s Green –puistoa ja Dublinin linnaa, minkä jälkeen oli aika ottaa taksi kohti lentokenttää.

Näkymät Guinness Storehousen kattobaarista.

Trinity College, taas yksi kampus joka näyttää siltä miltä kuvittelin kaikkien kampusten näyttävän Britanniassa.

Temple Bar ja sen ympärillä oleva alue oli täynnä ihmisiä ympäri vuorokauden.

Howthin kylän kartta, me kuljettiin oikeaa reunaa pitkin ja palattiin keskivaiheilla laakson halki takaisin satamaan.

Loppuviikko sujuikin rauhallisesti takaisin arkeen palaten, päätin että on aika aloittaa ensimmäisen esseen kirjoittaminen. Aikaa oli kuitenkin myös leffailloille ja pitkille päiväkävelyille. Sunnuntaina leivoin suomalaista uunipannaria ja tanskalainen kämppis sai uusia ruokakokemuksia :)

Viime viikolla brittiläisten painajaiset kävi toteen kun Beast from the east (muutaman sentin lumikerros ja vieno tuuli) saapui mantereelle. Vaikka tiesin että täällä ei olla totuttu lumeen oli silti vähän outoa lukea lehtijuttuja ja kuunnella ihmisten kauhistuneita reaktioita. Julkinen liikenne meni aivan solmuun, luentoja peruttiin yliopistolla, lähikauppa sulki ovensa pari kertaa päivässä siivouksen ajaksi, tapahtumia peruttiin… Tuntui ettei täällä muusta puhuttukaan. Sain kuulla kommentteja, että ”tämä on varmaan suomalaiselle kesäsää” ja ”Suomessa osataan varmaan hoitaa asiat talvella vähän paremmin”. Eihän ne ihan väärässä ole... Torstaina sain suomalaisen kaverin kylään Newcastlesta ja pääsin perjantaina olemaan turistina Sheffieldissä, mikä oli hyvä sillä se on jäänyt yllättävän vähälle, kun on tullut reissattua muissa kaupungeissa. Kävimme Weston Park Museumissa, Winter Gardenissa, Millenium Galleryssä ja Cholera Monumentilla. Illalla menimme Holi Color Partyihin ja seuraava päivä menikin vaatteita pestessä :D Lauantaina kävelimme Peddler-markkinoille ja pysäkille saattamaan kaverin ratikkaan. Myöhemmin päätimme kämppisten kesken lähteä juhlimaan ja oli mukavaa tutustua niihin vähän paremmin, kun aika pitkään ollaan jo yhdessä asuttu :)

Pian reissujalka saa taas vipattaa kun kahden viikon päästä koittaa päivämatka Snowdonian maisemia ihailemaan ja pääsiäislomalle on suunnitteilla 11 päivän kiertely Skotlannissa. Tuntuu entistä haastavammalta yhdistää reissaaminen, vapaa-aika Sheffieldissä ja opiskelu, mutta ihan hyvin se on ainakin omasta mielestäni tähän mennessä sujunut.

Catch you later!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

'Sup? Tämä on varmaankin viimeinen postaus jonka kirjoitan vaihdon aikana, sillä reilun kahden viikon päästä on aika palata takaisin Suomeen. Ehdin viettää Suomessa vain kaksi päivää, sillä lähden moikkaamaan Vaasa-kaveria Puolaan neljäksi päiväksi toukokuun lopussa. Viime viikkojen aikana on kertynyt paljon vikoja kertoja: viimeinen kerta kirjastossa (vihdoin sain kaikki kouluhommat hoidettua eilen), viimeinen lounas kampuksella, viimeinen kerta (toivottavasti vain vähään aikaan) kun näen osaa vaihtokavereista ja viimeinen kerta vakkaribaarissa. Vaikeeta vielä ymmärtää että lähtö on näinkin lähellä, mutta toisaalta se kannustaa tekemään kaikkea kivaa ja kokeilemaan uusia juttuja vielä kun pystyy.  Pääsiäisloman jälkeisellä viikolla sain tänne Suomi-kaverin kylään ja käytiin vähän turisteilemassa ympäri Sheffieldiä, ja näin viimeinkin kasvitieteellisen puutarhan ja sen puiston ilman lumipeitettä. Oli ihanaa nähdä kukat kukkimassa jo huhtikuun alussa. Huhtikuussa
Moikka! Nyt on vaihto suoritettu ja odottelen vielä viimeisiä kurssien arvosanoja, jotta voin lähettää paperini Vaasan yliopistoon ja saada keväällä tekemistäni opinnoista sivuaineen tutkintooni.  Vaihdosta palaaminen on sujunut yllättävän hyvin, mikä varmaan pitkälti johtuu siitä, että kaksi päivää Suomeen paluuni jälkeen lähdin vielä neljäksi päiväksi Varsovaan kaverin luo vierailulle ja nyt olen tämän viikon asustellut vielä perheen luona ja olen saanut taas rauhassa tottua Suomessa olemiseen ja arki ei ole vielä kunnolla päässyt alkamaan. Viimeistään varmaan töiden alettua tajuan, että kevään lomalta tuntunut aika on ohi ja täytyy palata todellisuuteen. Neljä kuukautta oli juuri sopiva aika tottua uuteen elämään ja saada hyviä kavereita, joten lähteminen oli vaikeaa. Lähtöpäivänä oli sekavat fiilikset, sillä totta kai olin haikeana kun piti hyvästellä monet kaverit ja lähteä takaisin "tavalliseen" arkeen, mutta toisaalta olin myös vähän innoissani päästessäni näkem
How’s life? Nyt on jo yli kuukausi vietetty Sheffieldissä ja vaikka vaihtarielämään kuuluu yllätykset ja viime hetken suunnitelmat, jonkin verran rutiinejakin on tullut jo kehitettyä. Olen esimerkiksi löytänyt suosikkiruokalan kampuksella (Hallam Central, se yksi ja ainoa paikka mistä saa jollain lailla terveellistä ja lämmintä ruokaa…), suosikkiruokakaupat (Sainsbury’s ja Waitrose), siivouspäivän (torstaisin, koska silloin ei ole luentoja ollenkaan) ja voimat kirjoittaa päiväkirjaa joka ilta. Seuraavaksi tavoitteena on opiskelurutiinien kehittäminen, sillä ensimmäisen esseen palautuspäivä on ensi kuun alussa. Ollaan myös kolmena maanantaina peräkkäin käyty enemmän ja vähemmän vaihtelevalla vaihtariporukalla yliopiston baarin pubivisassa. Kahtena ensimmäisenä kertana onnistuttiin asettamaan rima vähän liiankin matalalle mutta kolmas kerta toden sanoo – onnistuttiin voittamaan yli 20 paikallisista opiskelijoista koostuvaa tiimiä, ja tämä on merkittävä tieto siksi, että pubi-is