Siirry pääsisältöön
Moikka! Olen 22-vuotias kauppatieteiden opiskelija Vaasan yliopistosta ja keväällä 2018 lähden Erasmus-vaihtoon Sheffieldiin, Iso-Britanniaan. Täällä on tarkoitus kirjoitella
vaihdosta, matkustelusta ja elämästä muutenkin uudessa maassa.
Hou's it gaun?

Pääsiäislomat on tänään ohi ja alkaa olla aika palata taas arjen pariin, meillä on vielä kaksi viikkoa luentoja ja sen jälkeen on esseiden palauttamisia ja tenttejä (mulla vaan esseitä). Yritän saada esseet kasaan tässä kuussa jotta voisin nauttia toukokuusta matkustellen.

Viime päivityksen jälkeen on ollut parikin reissua, joista yksi ei sitten ollutkaan Snowdonia vaikka sitä olin kovasti odottanut, koska Beast from the East vol. 2 pääsi yllättämään. Ajattelinkin sen takia tehdä tästä melko kuvarikkaan postauksen, koska kuvathan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa!

15.3. Päiväreissu Harrogateen

Päätettiin kahden kaverin kanssa tehdä päiväreissu Harrogateen, koska haluttiin nähdä vähän uusia maisemia. Sää oli taattu brittiläinen mutta olin tyytyväinen että pääsin käymään tässä perinteisessä söpössä brittikaupungissa :)

Harrogatessa kokeilin ensimmäistä kertaa perinteistä englantilaista kanapiirakkaa - ja hyvää oli!

Harrogate on tunnettu mineraalilähteistään ja kylpylöistä joita niiden ympärille aikoinaan perustettiin. Museossa pääsi katsomaan lähempää näitä lähteitä, mineraalista riippuen hajut oli aika erikoisia...

Käytiin kävelyllä puistossa

Puistosta löytyi ihana zen-henkinen puutarha.

Yksi Harrogaten ostoskaduista. Pari kertaa olen ihmetellyt, miksi pikkukaupunkien kadut on täynnä merkkiliikkeitä kuten Swarowskin korukauppaa ja Morgan Clarea. Ei tullut siis kauheasti shoppailtua.

21.3. Sheffieldin yliopistojen välinen jääkiekko-ottelu

Yliopistot kilpailee joka vuosi eri lajeissa, kuten jääkiekossa, jalkapallossa ja nyrkkeilyssä. Kaksi kuukautta sitten herättiin aikaisin jonottamaan ja ansaittiin sillä ilmaiset t-paidat. Tunnelma oli mahtava ja totta kai Hallam voitii Unin 6-3!

Hallam-fanit valmiina otteluun.

Vähän harmitti kun ei osattu laulaa yhtään kannustuslauluja, mutta tunnelma oli silti katossa.

25.3. Lake District

Sunnuntaina starttasi 11 päivän reissu ympäri Pohjois-Britanniaa. Ensimmäisenä päämääränä oli Lake District, ja tarkemmin ensin Windermere ja sitten vaeltaen Amblesideen. Säät suosi kävelijöitä ja maisemat oli upeita! Matka meinasi saada huonon alun kun ensimmäinen juna oli myöhässä, mutta onneksi kaikki järjestyi. tiistaina matka jatkui kohti Edinburghia, vaikka lakko meinasi tulla tielle.

Lampaita näkyi paljon ja niitä katsellessa oli hyvää pitää taukoja kävelystä.

Näkymät Orrest Headin näköalapaikalta.

Ensimmäisen illan ateria, otettiin loman alun kunniaksi drinkit!

Ennen aamun vaellusta metsässä näkyi sumua, joka haihtui sitten kun aurinko alkoi lämmittää.

Vaellus alkoi Troutbeckin ja Townendin läpi kävelemisellä.

Tällaista reittiä tarvottiin. Välillä luultiin että päästin jo huipulle mutta aina paljastui lisää kiivettävää.

Tällaisia portaita tultiin alas, jalat pääsi heti treeniin, onneksi oli hyvät kengät.

Amblesiden puolella päästiin ihailemaan vesiputouksia.

Tällä veneellä ajettiin Windermere-järven pohjoispuolella.

28.3. Highlands & Isle of Skye

Matka alkoi aamulla Edinburghista 15 hengen minibussilla Loch Lomondin kautta Glen Coeen ja Fort Williamiin sekä Eilean Donanin linnaan. Päivä päättyi Broadfordin kylään Isle of Skyellä.

Loch Lomond oli matkan ensimmäinen pysähdyspaikka. Matkalla meidän kuski/opas kertoi mielenkiintoisia juttuja Skotlannista.

Pysähdyttiin kuvailemaan peuroja.

Fort Williamissa tuli syötyä kevään ensimmäinen jäätelö ulkona.

Isle of Skyen silta näkyy horisontissa. Oli virkistävää kun järvet vaihtui merimaisemiin.

Broadfordissa vietettiin kaksi yötä tortillaa syöden ja biljardia pelaten.

Toisena päivänä bongailtiin ylämaan lehmiä.

The Storr.

Kilt Rock

Duntulm Castlen rauniot, joista kerrotaan kummitustarinoita.

Portreessa pysähdyttiin ja syötiin Fish and chipsit satamassa.

Kolmantena päivänä tutustuttiin Urchadain linnan raunioihin Loch Nessin rannalla.

Tämän lähemmäs Nessietä ei päästy.

Vierailimme myös Cullodenin taistelukentällä, joka on surullisella tavalla merkittävä Skotlannin historiassa.

Viimeiseksi kävimme Clava Cairnsissa katsomassa esihistoriallisia kivimuodostelmia.

27.3. ja 30.3. Edinburgh
Vietimme Edinburghissa yön ennen Highlands-kierrosta ja sen jälkeen vielä kolme yötä. Jäi kyllä sellainen olo, että on pakko päästä tänne uudestaan. Päivät kului katuja kierrellen ja osallistuttiin myös Pub Crawliin jotta pääsisimme tutustumaan myös Edinburghin yöelämään ;)

Grassmarket -aukio, jonka varrelta löytyi meille monta hyvää ruokapaikkaa.

Edinburgin linna, jonka luota näkee hyvin koko kaupungin ja jonka sisällä vietti helposti yli tunnin.

Victoria Street, joka on kuulemma ollut J.K. Rowlingin inspiraationa Viistokujalle. Skotlannissa oli muutenkin paljon kohteita liittyen Harry Potteriin mikä teki ainakin mun onneliseksi :)

National Museum of Scotland  oli mahtava, aikaa ei ollut tarpeeksi käydä kaikkea mielenkiintoista läpi.

Kävimme kävelykierroksella vanhassa kaupungissa, ja saimme kuulla lisää Skotlannin historiasta. Melkein kaikki nähtävyydet oli Royal Milen varrella.

Patikoimme myös Arthur's seatille, jolta näki Edinburghin ylhäältä käsin.

2.4. Glasgow

Viimeiset päivät olimme Glasgow'ssa, jossa sää oli matkan surkein. Se ei kuitenkaan estänyt meitä kiertelemästä kaupunkia, sillä osa nähtävyyksistä oli reilusti keskustan ulkopuolella.

Glasgow'n yliopisto, jonka sisällä kävimme tutustumassa Hunters museoon.

Kelvingroven museo

Pääsin vihdoin maistamaan Skotlantilaista aamiaista, haggikseineen kaikkineen.

Tall Ship

Kirsikkapuut yrittivät parhaansa kukkia Skotlannin sateisessa ja kylmässä säässä

Katedraali oli vaikuttava niin sisältä kuin ulkoakin, ja siellä oli hyvä pidellä sadetta.

Glasgow'ssa oli kymmeniä muraaleja joista kävimme ihailemassa muutamia.

Wellingtonin herttuan patsas. Jostakin syystä glasgow'laiset laittavat patsaiden päihin liikennekartioita, ja jos se poistetaan tästä patsaasta, joku tuo tilalle aina uuden.

7.4. Whitby

Olen jo pitkään halunnut käydä jossakin rannikkokaupungissa, ja vihdoinkin se päivä koitti. Whitby oli todella kaunis paikka ja varmasti tulen joskus käymään siellä uudestaankin.

Whitbyn Abbey on kuuluisa Draculan tarinasta.

Tällä rannalla näkee hyvin vuoroveden vaikutuksen. Aamupäivällä vesi oli rantakallioille asti, iltapäivällä vesi oli laskenut niin että rannalla pystyi helposti kävelemään kuivin jaloin.

Seuraavina viikkoina on siis luvassa kouluhommia ja emännöimistä, sillä tänä viikonloppuna saan tänne Suomi-kaverin ja ensi viikolla perhe tulee moikkaamaan. Sen jälkeen lähden kolmeksi päiväksi Islantiin! Aika kuluu tällä hetkellä tosi nopeasti, ja tekemistä riittää. Toivon vaan, että aika riittää kaikkeen mitä olen suunnitellut!

See you soon!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

'Sup? Tämä on varmaankin viimeinen postaus jonka kirjoitan vaihdon aikana, sillä reilun kahden viikon päästä on aika palata takaisin Suomeen. Ehdin viettää Suomessa vain kaksi päivää, sillä lähden moikkaamaan Vaasa-kaveria Puolaan neljäksi päiväksi toukokuun lopussa. Viime viikkojen aikana on kertynyt paljon vikoja kertoja: viimeinen kerta kirjastossa (vihdoin sain kaikki kouluhommat hoidettua eilen), viimeinen lounas kampuksella, viimeinen kerta (toivottavasti vain vähään aikaan) kun näen osaa vaihtokavereista ja viimeinen kerta vakkaribaarissa. Vaikeeta vielä ymmärtää että lähtö on näinkin lähellä, mutta toisaalta se kannustaa tekemään kaikkea kivaa ja kokeilemaan uusia juttuja vielä kun pystyy.  Pääsiäisloman jälkeisellä viikolla sain tänne Suomi-kaverin kylään ja käytiin vähän turisteilemassa ympäri Sheffieldiä, ja näin viimeinkin kasvitieteellisen puutarhan ja sen puiston ilman lumipeitettä. Oli ihanaa nähdä kukat kukkimassa jo huhtikuun alussa. Huhtikuussa
Moikka! Nyt on vaihto suoritettu ja odottelen vielä viimeisiä kurssien arvosanoja, jotta voin lähettää paperini Vaasan yliopistoon ja saada keväällä tekemistäni opinnoista sivuaineen tutkintooni.  Vaihdosta palaaminen on sujunut yllättävän hyvin, mikä varmaan pitkälti johtuu siitä, että kaksi päivää Suomeen paluuni jälkeen lähdin vielä neljäksi päiväksi Varsovaan kaverin luo vierailulle ja nyt olen tämän viikon asustellut vielä perheen luona ja olen saanut taas rauhassa tottua Suomessa olemiseen ja arki ei ole vielä kunnolla päässyt alkamaan. Viimeistään varmaan töiden alettua tajuan, että kevään lomalta tuntunut aika on ohi ja täytyy palata todellisuuteen. Neljä kuukautta oli juuri sopiva aika tottua uuteen elämään ja saada hyviä kavereita, joten lähteminen oli vaikeaa. Lähtöpäivänä oli sekavat fiilikset, sillä totta kai olin haikeana kun piti hyvästellä monet kaverit ja lähteä takaisin "tavalliseen" arkeen, mutta toisaalta olin myös vähän innoissani päästessäni näkem
How’s life? Nyt on jo yli kuukausi vietetty Sheffieldissä ja vaikka vaihtarielämään kuuluu yllätykset ja viime hetken suunnitelmat, jonkin verran rutiinejakin on tullut jo kehitettyä. Olen esimerkiksi löytänyt suosikkiruokalan kampuksella (Hallam Central, se yksi ja ainoa paikka mistä saa jollain lailla terveellistä ja lämmintä ruokaa…), suosikkiruokakaupat (Sainsbury’s ja Waitrose), siivouspäivän (torstaisin, koska silloin ei ole luentoja ollenkaan) ja voimat kirjoittaa päiväkirjaa joka ilta. Seuraavaksi tavoitteena on opiskelurutiinien kehittäminen, sillä ensimmäisen esseen palautuspäivä on ensi kuun alussa. Ollaan myös kolmena maanantaina peräkkäin käyty enemmän ja vähemmän vaihtelevalla vaihtariporukalla yliopiston baarin pubivisassa. Kahtena ensimmäisenä kertana onnistuttiin asettamaan rima vähän liiankin matalalle mutta kolmas kerta toden sanoo – onnistuttiin voittamaan yli 20 paikallisista opiskelijoista koostuvaa tiimiä, ja tämä on merkittävä tieto siksi, että pubi-is